Általános tudnivalók
- Részletek
- Módosítás: 2023. március 22. szerda, 11:35
Orvosok, fogorvosok, gyógyszerészek, klinikai szakképesítéssel rendelkezők részére
Magyarországon egészségügyi tevékenység önállóan vagy felügyelet mellett végezhető. Egészségügyi tevékenységet önállóan csak az végezhet, aki megfelelő szakképesítéssel rendelkezik és szerepel az egészségügyi dolgozók alap- és a működési nyilvántartásban (rendelkezik érvényes működési nyilvántartással).
A működési nyilvántartást az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) vezeti.
Működési nyilvántartással kapcsolatos eljárás az Ügyfél kérelmére indul.
Amennyiben a kérelem hiánytalan, az Ügyfél az összes szükséges mellékletet csatolta és igazolja, hogy megfelel a működési nyilvántartás feltételeinek, az OKFŐ kiállítja részére a működési nyilvántartási igazolványt, amely igazolja az önálló egészségügyi tevékenységre való jogosultságot.
A kérelem az alábbiak vonatkozásában nyújtható be (eljárástípusok):
- Működési nyilvántartásba történő első felvétel
- Működési nyilvántartás megújítása
- Működési nyilvántartási igazolvány kiállítása új szakképesítés felvétele miatt
- Új szakképesítés felvétele a működési nyilvántartásba
- Működési nyilvántartás meghosszabbítása
- Törlést követő újrafelvétel a működési nyilvántartásba
- Működési nyilvántartásból való törlés kérése
- Adatváltozás bejelentése
- Felügyelet melletti munkavégzés bejelentése
- Elveszett, megrongálódott, megsemmisült igazolvány pótlása, cseréje
KÉRELEM FORMANYOMTATVÁNY
PAPÍR ALAPÚ KÉRELEM FORMANYOMTATVÁNY
A www.enkk.hu oldalon megtalálható a papír alapú kérelem formanyomtatvány orvosok, fogorvosok, gyógyszerészek, klinikai végzettségűek részére.
Kérelem formanyomtatványt az ügyfélszolgálatunkon is igényelhet ügyfélfogadási időben.
ELEKTRONIKUS ÚTON KITÖLTHETŐ KÉRELEM FORMANYOMTATVÁNY
A https://adatlap.enkk.hu oldalon megtalálható az elektronikus kérelem formanyomtatvány orvosok, fogorvosok, gyógyszerészek, klinikai végzettségűek részére.
Az itt megtalálható kérelem formanyomtatvány kitöltésével és beküldésével van lehetősége elindítani a működési nyilvántartással kapcsolatos ügyintézést.
Mindkét esetben szükséges:
- A kérelem formanyomtatvány kitöltése és postai úton vagy e-mailben történő beküldése vagy a személyes ügyfélszolgálaton történő leadása. Amennyiben e-mailben küldi meg a kérelmet, úgy nem szükséges postáznia.
- A kérelmet a nyilatkozati résznél minden esetben az Ügyfélnek kell aláírnia.
AZ ELJÁRÁS DÍJA (IGAZGATÁSI SZOLGÁLTATÁSI DÍJAK)
Az eljárási díj banki átutalással fizethető be az OKFŐ számlaszámára:
10032000-00362241-00000000
A befizetésről szóló dokumentumot a benyújtandó kérelemhez kell csatolni. (Csak a végrehajtott utalásról szóló igazolás fogadható el.)
Rózsaszín csekken történő befizetést nem áll módunkban elfogadni.
A közlemény rovatban az ügyfél neve és nyilvántartási száma legyen feltüntetve!
Az átutalás és az átváltás költségei az ügyfelet terhelik.
Az egyes eljárástípusokra kiszabott díjak:
- Működési nyilvántartásba történő első felvétel: 3.000 Ft
- Működési nyilvántartás megújítása: 1.000 Ft
- Működési nyilvántartási igazolvány kiállítása új szakképesítés felvétele miatt: 1.000 Ft
- Működési nyilvántartásba történő új szakképesítés felvétele: 3.000 Ft
- Működési nyilvántartás meghosszabbítása: 3.000 Ft
- Törlést követő újrafelvétel a működési nyilvántartásba: 1.000 Ft
- Működési nyilvántartásból való törlés: 3.000 Ft
- Elveszett, megrongálódott, megsemmisült működési nyilvántartási igazolvány pótlása, cseréje: 3000 Ft
- Adatváltozás bejelentése: 1.000 Ft*
(*Az adatváltozás bejelentése ingyenes. Amennyiben az adatváltozásra tekintettel az Ügyfél új működési nyilvántartási igazolványt is igényel, csak akkor szükséges az 1000 Ft-os eljárási díj befizetése.)
A MAGYAR ORVOSI KAMARAI, VALAMINT A MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARAI TAGSÁG
Gyógyszerészek esetében a működési nyilvántartásba történő felvétel feltétele a szakmai kamarai tagság. Az orvosok, fogorvosok és a klinikai végzettségű egészségügyi dolgozók számára a kamarai tagság 2023.03.01-től nem feltétele a működési nyilvántartásnak.
Amennyiben a rendelkezésre álló adatok szerint gyógyszerészként nem rendelkezik érvényes kamarai tagsággal, hiánypótlásra felhívó végzésben fogjuk kérni az érvényes kamarai tagság igazolását.
A Kamarai tagságról bővebben itt tájékozódhatnak:
- orvosok, fogorvosok, egyéb klinikai szakmát gyakorló személyek: www.mok.hu
- gyógyszerészek: www.mgyk.hu
Az aktív kamarai tagság a gyógyszerészek részére a működési nyilvántartási ciklus érvényességi ideje alatt folyamatosan kötelező.
A BÜNTETLEN ELŐÉLETRE VONATKOZÓ ADATIGÉNYLÉS
Az Ügyfélnek a büntetlen előélet igazolásával kapcsolatban tennivalója nincs, erkölcsi bizonyítványt nem szükséges csatolni a kérelemhez.
Az OKFŐ hivatalból ellenőrzi a büntetlen előéletre vonatkozó adatokat az első felvételkor/újrafelvételkor és az érvényes működési nyilvántartással rendelkező egészségügyi dolgozó tekintetében a működési nyilvántartás érvényességi ideje alatt lefolytatott hatósági ellenőrzés keretében. Ehhez az eljáráshoz (a büntetlen előélettel kapcsolatos adatai kezeléséhez) az Ügyfél a formanyomtatvány aláírásával hozzájárulását adja.
ORVOSI BÉLYEGZŐ ÉS A PRO FAMILIA JOG
Az OKFŐ az alapnyilvántartásba vételt követően- az orvosi bélyegző elkészítése érdekében – az orvos és fogorvos természetes személyazonosító adatairól, lakó-, illetve tartózkodási helyéről és alapnyilvántartási számáról elektronikus úton értesíti a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőt (korábban: Országos Egészségbiztosítási Pénztár).
A hatályos jogszabály szerint az egészségügyi dolgozó hivatásának gyakorlásakor a személyazonosító igazolványban szereplő saját családi nevét és utónevét, vagy a születési nevét használhatja. Az így választott név szerepel majd az orvosi bélyegzőn.
Az orvosi bélyegző átvételével, továbbá minden, az orvosi bélyegzőt érintő kérdéssel kapcsolatosan a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnél tájékozódhat. (www.neak.gov.hu)
Az orvosi bélyegző az alapnyilvántartásba vételtől kezdve illeti meg az orvosokat, fogorvosokat.
A pro familia receptírási jog nem függ össze a működési nyilvántartásban való szerepléssel, tehát az a személy, aki rendelkezik orvosi bélyegzővel (függetlenül attól, hogy szerepel-e a működési nyilvántartásban, vagy sem) rendelkezik a pro familia vényírási joggal.
TOVÁBBKÉPZÉSI KÖTELEZETTSÉG
A továbbképzési időszak (ciklus) a működési nyilvántartásba kerülés napjával indul és általában 5 évig tart. (Vannak kivételek, pl. a működési nyilvántartás meghosszabbításának esetén).
A továbbképzéssel kapcsolatban az egészségügyi képzéssel foglalkozó négy hazai egyetem egyikét kell kiválasztania, és annak szak- és továbbképzési központjába kell bejelentkeznie.
A továbbképzési pontokkal kapcsolatos kérdésekkel ezen egyetem továbbképzési titkárságához fordulhat.
A gyakorlati pontokat az egyetemek a munkaviszonyban töltött idő alapján írják jóvá. Évente 20, azaz egy ciklusban összesen 100 pont szerezhető, a ciklus zárásához legalább 60 pont szükséges.
A gyakorlati pontok igazolását nem az OKFŐ-höz, hanem a továbbképzési központnak választott egyetemhez kell benyújtani. A kitöltött formanyomtatványt vagy az egyetem által kért egyéb igazoló dokumentumot elektronikusan továbbíthatja az egyetem ügyintézőjéhez. Ehhez
- az igazolást pdf formátumban kell szkennelnie, majd
- az elkészült fájlt a portál Teljesítés menüjének Igazolás feltöltése pontja alatt töltheti fel.
(Természetesen az irat hagyományos postai úton is küldhető, de az egyetemek már az elektronikus ügyintézést részesítik előnyben.) Az igazolás feltöltése után a gyakorlati pontok jóváírása általában néhány órán belül megtörténik.
Amennyiben nem rendelkezik az egyetem által kiállított pontigazolással, hiánypótlásra felhívó végzésben fogjuk kérni, hogy ezt rendezze.
Az orvosok, fogorvosok, egyéb klinikai végzettségűek a pontigazolásukat a www.oftex.hu oldalon tekinthetik meg. Gyógyszerészek a www.gyoftex.hu oldalon tájékozódhatnak.
A „8 ÉVES SZABÁLY”
Az az egészségügyi dolgozó, aki a működési nyilvántartásba való felvételét az adott szakképesítés tekintetében első alkalommal kéri, és az egészségügyi szakképesítése megszerzésének, illetve jogszabály szerinti magyarországi elismerésének vagy honosításának napja óta több mint 8 év eltelt, a működési nyilvántartás megújításához szükséges továbbképzési kötelezettség teljesítésére vonatkozó feltételek szerint kerülhet a működési nyilvántartásba, így annyi továbbképzési pont igazolására köteles, amennyi egyébként a működési nyilvántartás megújításához szükséges.
A fentiek alapján, aki 8 évnél régebbi szakképesítéssel rendelkezik és ezen régi szakképesítésével nem szerepel a működési nyilvántartásban, de felvételét szeretné kérni, annak továbbképzésen kell részt vennie.
MENTESÜLÉS A TOVÁBBKÉPZÉSI KÖTELEZETTSÉG TELJESÍTÉSE ALÓL
A hatályos jogszabály alapján mentesül a továbbképzési kötelezettség (pontigazolás) teljesítése alól (kérelmet azonban ezekben az esetekben is be kell küldeni):
- az az egészségügyi dolgozó, aki 75. életévét betöltötte;
- az az általános orvos, aki első szakorvosi szakképesítése megszerzésére irányuló képzésben vesz részt (rezidens),
- az a továbbképzésre kötelezett, aki folyamatban lévő továbbképzési időszak ideje alatt szerez újabb szakképesítést, az újabb szakképesítés tekintetében a működési nyilvántartás megújítása a folyamatban lévő továbbképzési időszak lejártakor történik. A folyamatban lévő továbbképzési időszakban megszerzett új szakképesítés vonatkozásában a működési nyilvántartás első alkalommal történő megújításakor a továbbképzési időszak - az új szakképesítés megszerzésére figyelemmel - teljesítettnek minősül.